Важливість мотивації: 10 способів підвищення мотивації і її роль в навчальному процесі
Важливість мотивації: мотивація – це двигун, який керує нашим світом. Ми часто говоримо про те, що нашим дітям, або студентам не вистачає мотивації у навчанні. Їм щоразу праці варто почати займатися, нам доводиться стояти у них над душею, щоб змусити їх робити уроки, ми боремося кожен день, щоб вони чогось навчилися! Тим не менш, вони з легкістю запам’ятовують імена 300 різноманітних покемонів. У цій статті психолог Андреа Гарсія Сердан розповість вам про те, що таке мотивація, в чому полягає її суть і значення в навчальному процесі, і поділиться 10 радами, які дозволяють підвищити мотивацію учнів.
Що таке мотивація?
Мотивація – це внутрішній імпульс, спонукання до дії, яке допомагає нам доводити почате до кінця. Вона знаходиться в основі практично будь-якої дії, просуває та направляє цю дію. Без мотивації немає дії.
Мотивація дуже важлива, тому що вона змушує нас активно шукати ресурси, щоб забезпечити наше виживання. Ми мотивовані, щоб шукати їжу і є, або знайти сексуального партнера. Це приклади базових мотивів або потреб, які є вродженими і проявляються незалежно від культури.
Але ми також можемо бути мотивовані, щоб займатися улюбленим хобі, захопленням і вчитися новому. Це другорядні мотиви, які залежать від нашої культури і менталітету.
Це природно, що ми не володіємо мотивацією, яка викликає в нас бажання вивчати все. Цілком можливо, що програма школи / коледжу / університету не особливо нас мотивує. При цьому нам не терпиться вивчити спосіб життя дельфінів, приготувати новий кулінарний рецепт або замінити колесо в автомобілі.
Ймовірно, мотивація в навчанні виникає на основі нашого власного інтересу до предмету, або тому що це знання нам для чого необхідно (для нашої роботи або власне виживання, до такого виду мотивів можна віднести приклад з автомобілем).
У зв’язку з цим ми можемо виділити два типи мотивації: внутрішня і зовнішня мотивація. В даний час вважається, це більше, ніж два різних типи мотивації, це дві протилежності всередині одного континууму, і рідко вони проявляються у крайніх формах, як «чисто внутрішня» або «чисто зовнішня» мотивація.
- Внутрішня мотивація спостерігається, коли люди відчувають внутрішнє бажання щось зробити, тому що вважають це важливим, чи це приносить їм задоволення. Студенти з таким типом мотивації будуть більше зацікавлені у виконанні завдань, які містять проблему, що вимагає рішення, ніж в отриманні будь-якого стимулу чи винагороди. Внутрішня мотивація знижується у міру того, як діти стають старшими і втрачають інтерес до навчання. Щоб підвищити цей вид мотивації учнів, слід робити абстрактний матеріал більш конкретним і включати його в контекст.
- Зовнішня мотивація з’являється, коли студент хоче виконати завдання під впливом зовнішніх факторів, таких як нагороди або покарання. Тим не менш, було виявлено, що покарання приносять більше шкоди, ніж користі, а нагороди і заохочення можуть формувати небезпечну залежність. Тому, краще всього діяти, поступово зменшуючи нагороди і орієнтуючись на розвиток внутрішньої мотивації учнів.
Важливість мотивації в навчальному процесі
Мотивація являє собою імпульс, який змушує нас діяти і досягати поставлених цілей.
Мотивація відіграє ключову роль в нашому навчанні. Згідно з результатами , мотивація має більший вплив на нашу продуктивність в математиці, ніж наш рівень IQ.
Зокрема, дослідники виявили, що рівень інтелекту був тісно пов’язаний з показниками успішності учнів з математики, але тільки на початковому етапі розвитку конкуренції у цій галузі. Висока мотивація і навички учнів стали найбільш значущими факторами, які визначили успішний розвиток вищих математичних навичок. Студенти з хорошими даними успішності були внутрішньо мотивовані і здатні використовувати такі навички, як пояснення, синтез, пошук зв’язків з раніше отриманими знаннями. Вони уникали запам’ятовування шляхом заучування і демонстрували більш помітний прогрес в області засвоєння математики, на відміну від тих, хто не відчував внутрішню мотивацію. На противагу цьому, рівень інтелекту студентів не пов’язаний з їх досягненнями у галузі математики.
Чому так важливо підтримувати у дітей мотивацію до навчання?
- Мотивація збільшує зусилля та наполегливість у виконанні завдань;
- Наша мотивациядает «зелене світло» ініціативності;
- Мотивація покращує когнітивні здібності;
- І, нарешті, мотивація підвищує загальну продуктивність.
Як можна з’ясувати, чи володіють достатньою мотивацією наші діти чи студенти?
На думку Родрігеса Монео (), поведінка людей може служити індикатором для вимірювання їхньої мотивації. Це досить надійний показник, який викладачі можуть використовувати, щоб оцінити мотивацію студентів і впливати на неї.
- Вибір або перевагу одного виду діяльність іншому. Якщо я волію дивитися телевізор замість того, щоб робити уроки, мій вибір відображає рівень моєї мотивації.
- Латентність, тобто час, який потрібен для формування відповідної реакції з моменту постановки задачі (появи стимулу). Чим довше ми відкладаємо початок виконання роботи, яку потрібно зробити, тим менше буде наша мотивація для виконання цього завдання.
- Докладені зусилля. Чим більше фізичних і когнітивних ресурсів було задіяно для вирішення завдання, тим вище буде рівень мотивації.
- Наполегливість при виконанні завдання. Рівень мотивації буде прямо пропорційний витраченому часі, від початку до закінчення виконання завдання. Чим раніше ми здаємося і кидаємо виконання завдання або робимо її неякісно, тим нижче буде наша мотивація.
- Показники вираження емоцій. Наші дії часто супроводжуються емоційними виразами, які вказують на задоволення або незадоволення, що отримується від цієї діяльності. Прояв уваги до емоцій наших студентів дає нам багато інформації про їх мотивацію.
Як дізнатися, чи мають мотивацією наші діти?
Як підвищити мотивацію школярів до навчання?
1. Відношення безпосередньо впливає на мотивацію
Дослідження показали, що взаємодія між вчителем і учнем є більш важливим для процесу навчання, ніж структурні фактори, такі, як навчальні матеріали або розмір аудиторії. Ця зв’язок між учнем і вчителем важлива не тільки в ранні шкільні роки, але і пізніше, коли проблеми з мотивацією стають більш помітними.
Згідно з дослідженням, проведеним в , створена вчителем позитивна і тепла атмосфера на заняттях підвищує мотивацію дитини до навчання.
Увага до дітей з боку вчителя не тільки захищає образ, який мають діти щодо самих себе, як учні (мова йде про підтримку самоідентифікації учнів), але й допомагає уникнути соціальної ізоляції з боку їх однолітків.
Як стимулювати мотивацію? Демонструйте позитивне ставлення і настрій. Вибудовуйте гармонійні стосунки з учнями. Проявляйте до них увагу і покажіть, що вам не байдужі як учні, так і сам процес навчання. Ніколи не смійтеся над ними, якщо вони чогось не знають або не розуміють. Покажіть себе чуйними і розуміючим по відношенню до учнів. Використовуйте гумор тільки в позитивному ключі, проводите «п’ятихвилинки» з вправами для зняття напруги і втоми.
2. Цінуйте докладені ними зусилля
Набагато важливіше оцінити докладені зусилля, ніж кінцевий продукт. Якщо ви будете більше цінувати результати, діти будуть зосереджені лише на досягненні результату, забуваючи про те, що високі результати досягаються завдяки докладеним зусиллям. Крім того, часто результат може залежати і від інших факторів, наприклад, від успіху або випадковості.
Як стимулювати мотивацію? Сконцентруйтеся на процесі навчання дітей, заохочуючи їх прикладати зусилля. Нагороджуйте тих, хто наполегливо працював: «Ви дуже зосереджені, це показує, що вам цікава ця задача», або «Ви наполегливо працюєте, так ви зможете багато чому навчитися».
3. Заохочуйте втягнення дітей у навчальний процес
Якщо діти відчувають, що вони корисні, і несуть відповідальність, вони будуть набагато більш мотивовані.
Як стимулювати мотивацію? Дайте учням обов’язки, знайдіть час для веселих моментів в класі. Нехай кожен відчує свою відповідальність за один із звичних шкільних завдань: підтримувати порядок у класі, стерти з дошки або роздати всім матеріали для уроку. . . Коли вони працюють у групі, простежте за тим, щоб кожен учасник знав свою область відповідальності і був залученим у навчальний процес.
4. Використовуйте стимули
Як було сказано раніше, дуже важливо заохочувати і винагороджувати докладені зусилля, тим не менш діти потребують відчутних нагород за хороший результат. Діти, як правило, не усвідомлюють, які переваги в довгостроковій перспективі їм дає хороша успішність і отримані знання, вони воліють отримувати винагороду негайно. Стимули спонукають їх працювати і прагнути до досягнення поставленої мети.
Як стимулювати мотивацію? Придумайте свою систему невеликих винагород в залежності від досягнень дітей. Це можуть бути особливі привілеї або маленькі дрібнички, які приносять дітям радість (наприклад, наклейки). Однак, уникайте занадто частого заохочення, тому що в цьому випадку нагороди втрачають свою цінність. В ідеалі слід встановити конкретні інтервали часу між винагородою в залежності від віку учнів. По мірі того, як діти стають дорослішими, вони набувають здатність візуалізувати мети в більш довгостроковій перспективі. Якщо ви працюєте з дітьми початкової школи, використовуйте метод винагород один раз в день, цього буде достатньо. Для дітей старшого віку – не більше одного разу в тиждень.
Оптимальним варіантом буде поступове скорочення кількості матеріальних винагород та їх заміна на соціальні: похвала, посмішки, слова підбадьорення. Тому що, як ми говорили раніше, у дітей існує небезпека формування залежності від винагород.
5. Справа в розмаїтті
Діти швидко починають нудьгувати, коли вони не отримують адекватну стимуляцію на уроках. І це стало особливо помітно зараз, в нашому технологічному світі, коли діти звикають до масивної стимуляції за допомогою планшетів і телефонів. Як відомо, багато батьків використовують технологічні нововведення, щоб заспокоїти дітей. Тому на заняттях спробуйте уникати одноманітності і рутини, не відмовляйтеся від сучасних освітніх технологій.
Як стимулювати мотивацію? Використовуйте творчий підхід. Знаходьте інноваційні способи подачі навчального матеріалу. На уроках знаходите час для ігор та дискусій, це дозволить вам зробити заняття більш динамічними і залучити учнів в освітній процес. Пасивне навчання, в якому діти отримують лише інформацію, але не беруть активної участі, крім того, що неефективно, також руйнує їх мотивацію. Крім того, рекомендується використовувати різні джерела навчальної інформації та наочні матеріали, такі як малюнки,
Важливість мотивації в процесі навчання: не варто її недооцінювати
6. Поясніть «Для чого мені все це потрібно? »
Часто ми втрачаємо мотивацію, коли не знаємо, яку користь можуть принести одержувані знання в «реальному» світі. Тому так важливо підкреслювати практичне значення нового матеріалу для учнів.
Як стимулювати мотивацію? Ви можете на початку кожної теми виділити особливий розділ для пояснення практичної користі і сфери застосування цих знань. Якщо ви викладаєте алгебру, приділіть деякий час вивчення областей використання цих знань у професійній сфері, наприклад, у сфері інженерної справи. Якщо ви зможете донести до учнів, що ті ж самі знання використовують реальні люди в своїй роботі, це збільшить цінність вашого предмета в їх очах і мотивацію до навчання.
7. Не варто їх недооцінювати
Коли вчитель недооцінює дітей і має звичку навішувати їм ярлики («повільний», «ледачий», «нерозумний»), це тільки руйнує їх мотивацію. Це змушує їх відчути, що вони ні на що не здатні, ні засобу, який допоможе їм покращити успішність.
Як стимулювати мотивацію? Уникайте негативних оцінок і установок. Замість цього, стимулюйте їх сильні сторони, здібності і достоїнства. Заохочуйте образ думок з орієнтацією на зростання і розвиток. Навчіть їх розуміти, що не все виходить з першого разу, успіх і вміння приходить з практикою. Зміцнюйте їх впевненість в собі. Дізнайтеся про те, .
8. Використовуйте CogniFit,
Нейрообучение базується на новому баченні процесу навчання, яке засноване на знаннях про мозок і спрямоване на аналіз і поліпшення якості процесів навчання. CogniFit є провідною платформою для нейрообразования. Ця програма являє собою професійний інструмент, розроблений фахівцями з дитячої нейропсихології.
Технологія CogniFit заснована на . Ця програма дуже проста у використанні. Вона складається з різних клінічних ігор, в які можна грати за допомогою комп’ютера, і дозволяє викладачам, які не спеціалізуються в педагогічній психології, аналізувати процес навчання і розвинути потенціал кожного учня.
Як стимулювати мотивацію? CogniFit визначає з науковою об’єктивністю сильні та слабкі когнітивні сторони учнів, та демонструє зв’язок отриманих результатів з їх рівнем успішності, поведінкою та мотивацією, що дозволяє виробити персоналізовані стратегії навчання.
9. Помогите им преодолеть тревожность
Багатьом дітям важко зберегти мотивацію до навчання, тому що вони мають високий рівень тривожності, страх невдачі та не досягнення бажаних результатів.
Як стимулювати мотивацію? Поділіться з ними спокоєм, навчіть їх бачити у невдачах не лише негативне. Помилки вчать нас дізнатися більше та краще, і допомагають зрозуміти, що ми не повинні робити. Якщо рівень тривожності в дітей віком дуже високий, ви можете спробувати застосовувати у класі.
10. Научите их мотивировать себя самостоятельно
Уметь мотивировать детей – это важно для учителя, но не менее важно научить их находить свою собственную мотивацию и управлять ею.
Як стимулювати мотивацію? Допоможіть учням знаходити причини, з яких для них можуть бути корисні знання, що отримуються. Можливо, з новими знаннями вони зможуть краще розуміти довкілля? Або ці знання знадобляться їм, коли вони вступлять до університету? Чи застосовні знання у нашому повсякденному житті?